Tankar om skräpmat

Bara jag som blir hungrig av att titta på den här bilden?

Vi alla vet väl egentligen vad som är skräpmat men har vi funderat på varför du inte bör äta snickers, bullar och kakor egentligen? 
Ofta händer det att man bara äter och inte riktigt tänker på det. Därför ska vi gå igenom lite vad som händer med kroppen.

Jag börjar det här inlägget med en definition av skräpmat så att vi är överrens om vad som omtalas.

Med skräpmat (egen definition) menar jag mat som inte innehåller någon betydelsefull mängd mikronutrineter. Med mikronutrineter menar jag vitaminer och mineraler.

Så varför ska hålla oss borta från skräpmat?

Jo, för att skräpmaten förser oss med mycket energi (makronutrienter) men fattigt på mikronutrienter. (det är bara att läsa på baksidan av vilket helfabrikat som helst) Vi behöver oavsett mängden energi få i oss en viss mängd mikronutrienter varje dag för att upprätthålla en rad av kroppens funktioner (finns hur mycket referenser som helst som stödjer detta argument så där tänker jag inte ens göra mig besväret att referera) Detta innebär att vi "slösar" med kalorier och vi får en högre risk att skräpmaten resulterar ett överskott pga. makro än om vi äter mat som innehåller mer mikro. Utöver ovanstående argument så är det ofta färre kalorier i mikrorik mat.

Snickers - praktexemplar skräpmat

Se bakom beteendet

Som sagt i föregående inlägg. Allt har en anledning. Det gäller bara att finna den. När vi väl har funnit orsaken bakom beteendet så kan vi börja göra något åt beteendet.

Enligt min erfarenhet så blir vi hungriga beroende på flera aspekter varav jag nedan har listat 3 av dessa:

Vi är egentligen är hungriga. (har ätit för lite eller för näringsfattigt pga tidsbrist/bristande planering/framförhållning/Prioriteringar)
Vi är stressade och/eller trötta (sovit för dåligt/för lite, jobbat för mycket samt övriga problem) Ätandet blir här som en copingmekanism*.
Hormonella aspekter. (tex menstruation)

Triggers

Även platsbetingat beteende (se definition: betingning*) och associationer kan vara bidragande faktorer som utlöser beteendet, sk "triggers". Försök därför (om du är en av dessa som känner igen dig i ovanstående) att utläsa i vilka situationer beteendet oftast uppstår. Ser du ett mönster i beteendet? Vad sker innan beteendet som har lett fram till det? Vad är den omedelbara belöningen i beteendet och vad är den långsiktiga?

Exempel på triggers:

Du går förbi pressbyrån och du skulle köpa en kaffe men du kände lukten av nybakta bullar. DU motstod frestelsen men sen frågade kassören om du ville köpa till en bulle för 5 kr..
Du har glömt matlåda, du är på väg hem från jobbet, du är utsvulten. Du går förbi thairestaurangen..
Du är hemma en fredag och kollar idol. Det var ett tag sedan middagen serverades. Idag har du bestämt att du ska vara "duktig". Småtimmarna med tillhörande cravings kryper sig på dig. Nu står "fredagsmys" i form av godis, chips och läsk framdukat på bordet som alla i familjen utom du hugger in på..

Mat är en marknad

Med bakgrund till dessa exempel så förstår vi att det alltid kommer att finnas frestelser. De är överallt i olika former. Allt ifrån reklam på tv, affischer i rulltrappan och sociala medier. Du hinner inte gå många kilometer eller ens meter innan en snabbmatsrestaurang uppenbarar sig. Skräpmat som utöver att vara väldigt aromatisk tack vare sin perfekta kombination av både fett och socker gör att din hjärna inte finner någon som helst anledning att sluta äta.. Detta är något som matförsäljare tagit fasta på. Det är oklart huruvida de är insatta i den mänskliga fysiologin men vad de dock vet är att ju godare det är, desto mer köper vi och desto mer tjänar de.. I kombination med ett lågt pris och lättillgänglighet så ökar konsumtionen ytterligare.

Glass - praktexemplar skräpmat

Hitta ditt "varför"

Dessa frågor är till för att ge insikt för att i ett senare skede förändra beteendet. Mycket handlar om att förstå och finna mening i VARFÖR vi ska göra en förändring. Därför försöker som pt vara noga med att ge ett "därför" vad gäller såväl träning som kost. Även om vissa saker är för komplexa/ingående för att förstå som klient, så försöker vi på pt 365 att inte bara redogöra utan också utbilda.

Begreppsförklaringar:

*Copingstrategier är olika sätt att gripa sig an en uppgift eller ta itu med en svårighet, ett beroende och annat liknande. Man skiljer bland annat enligt ovan mellan problem- och känslofokuserad coping som två strategier, två skilda övergripande sätt att ta itu med problemen. Ett annat motsatspar är undvikande (eng: avoidant coping style, avoidance coping style) kontra behärskande strategi (eng: approach-oriented coping, problem-focused coping). Man talar om alternativ coping (eng: alternative coping) eller alternativ copingstrategi (eng: alternative coping strategy) när man provar olika möjligheter till dess man hittar den mest effektiva strategin.

*Betingning består i att någon börjar avge en viss reaktion som svar på viss stimulus eller kombination av stimuli, en reaktion som inte uppträdde före betingningen till just denna eller dessa stimuli. De stimuli som nu väcker ett beteende anges som förutsättningar för detta och i den meningen conditional, ett uttryck som används omväxlande med conditioned men mer med innebörden "förutsättningar" än "omgjorda". Betingning är på det sättet en form av lärande.


Elektroniska källor:

http://livsmedelsinfo.nu/livsmedel/näringsvärde-kola-och-jordnötter-överdragen-m-mjölkchoklad-snickers.html

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=betingning

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=coping

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

  • Alexandra Aronsson » Mobility Challenge Day Four:  ”AAAAAAAJJJJ, svetten sprutar så ont det gör. Har sjuk träningsvärk efter box jum..”

  • Hermine » Månadens kund November!:  ”Asså! Vilken grej! Tack fina ni! Tack bästa PTn och tjejen och vännen och inspok..”

  • Catharina Sjölund » Julkalender Dag 4:  ”Vill gärna komma på kostföreläning 8/1”

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln

-